tisdag 5 augusti 2014

En riktig hönsmorsa...

God morgon!
Herregud, här händer så mycket på hönsfronten nu att jag knappt hänger med! För det första så kläcktes en liten gullig kyckling i lördags. Så liten och söt att det är inte klokt! Kycklingen, som matte döpt till Anna, är fortfarande så pass liten att Harrison (mamma höna) inte låter mig hälsa på den. Surhöna alltså, men jag får väl vänta till Anna blir större och kommer ut på gräsmattan:-)
Foto: Är detta en liten NurseAnna tro? 󾌧󾌧󾌧
I förrgår var en kollega till matte här och hämtade Betty tupp, som enligt säkra källor nu bor i Fjärås och har det bra...och har dessutom blivit omdöpt till Blixten. Det var väl tur att han slapp heta Betty hela livet, för det är ju inte så manligt:-P Det blev dock lite dramatiskt vid själva infångandet då Betty inte var den mest tama tuppen och jag kunde inte annat än å asgarva åt hennes misslyckade infångningsförsök! Jag fick ju inte hjälpa till alls så det kunde hon gott ha!

Igår var matte, Elin, Juno och jag i Stättared en sväng. Vi promenerade en runda i skogen och när vi sedan skulle åka hem köpte matte med sig tre så kallade Orusthönor:-) Först fick de göra sig hemmastadda en stund inne i garaget för att sedan få komma ut på gräsmattan och träffa de andra hönsen. Jag övervakade såklart allting mycket noga och det gick så bra att de faktiskt sovit i hönshuset i natt. Nu på morgonen har matte och jag varit och tittat till dem och det verkar som de ganska snabbt kommer in i flocken:-)  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar