torsdag 2 oktober 2014

Lite träning med både Isa och Pi (med film)

God eftermiddag kära vänner och bloggläsare!
Hade turen att kunna gå tidigt från jobbet idag vilket kändes otroligt skönt, inte minst eftersom att solen skiner och det gör så mycket för själen att hinna vara ute en stund och njuta av den friska luften då.

Isa och jag gick en långpromenad och tränade små korta pass rallylydnad på vägen. Jag är askass på att strukturera upp just rallylydnadsträning...fråga mig inte varför men så är det! Eftersom jag dock har en ambition om att vi ska kunna starta avancerad klass så småningom så måste vi ju träna, framförallt på vår högerhandling, och jag får väl ändå säga att det går lite framåt i alla fall. Just nu får Isa i princip enbart belöning när hon går på höger sida om mig i promenadsammanhang och så småningom kommer jag försöka lägga in fler och fler moment. Planen är att kunna starta på HUND 2014 i Stockholm i december och det borde ju inte vara någon omöjlighet:-D
När vi kom hem från promenaden tog jag en kaffe på altanen innan Pi fick sig ett mycket kort träningspass i köket. Vi fortsatte träna lite på läggandet och varvade godis och fårskinnskampleksak som belöning:-) Ett tag verkade det som hon tappat intresset lite för det här med kamp...men icke...hon lekte som bara den och det är riktig kul att träna med henne alltså:-)

Det så att det är svårt att sluta och därför MÅSTE jag bestämma innan för max antal belöningar som ska delas ut för att det inte ska bli för långt pass (idag blev det 40 st...4x10) och så har jag även fått in som rutin att efter VARJE pass säga "nu är det slut". Har som ni märker på filmen också introducerat henne för klickern men jag är lite tveksam på hur mycket vi kommer använda den i träningen framöver...vi får se...

Nu sover båda hundarna gott kan jag lova eftersom de också varit med Richard i skogen på förmiddagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar