tisdag 9 september 2014

Snart tre veckor med Pi:-)

Det där med att skaffa valp är alltid spännande och lite pirrigt, speciellt när det blir av en ny ras. Hur gör man? Vad ska man tänka på? Var ska man börja? Hur ska man sätta gränser? Hur mycket mat ska hon ha? Tusen frågor och funderingar! Pi är min fjärde valp och Richards och min gemensamma andra (eller tredje om man räknar med Juno som varit här ganska mycket under sitt första år)...och trots det så är det liksom aldrig samma...och alla individer är ju faktiskt olika...

En stor skillnad mellan Pi och de andra valpar jag haft är dock att hon är så enkel att det är inte sant och allt som vi funderat på innan liksom bara faller på plats! Ni kanske tror jag överdriver men faktum är att jag aldrig i mitt liv kunde tro att det fanns valpar som hon. Hon bara är liksom (förutom vid kloklippning för då är hon ett litet monster), och NU förstår jag de sheltieägare som säger att shelties kommer i sexpack (de märks ju knappt:-P).
Det kanske låter lite tråkigt med en valp som "bara är" men för mig, Richard och Isa passar det som handen i handsken med en sådan individ just nu. Hon far liksom inte runt som en skottspole här inne, hon är lugn och trygg och ganska självständig och framför allt så är hon inte som ett plåster på Isa (så klart har hon sina valpräjs ibland men hon är ju så liten:-)

Till exempel så gick hon helt självmant in i vardagsrummet och la sig redan andra dagen efter att hon flyttat hit, medan Richard och jag satt i köket och åt lunch. Det ni! Och att lämna henne ensam är inga som helst problem, oavsett om Isa är hemma eller inte, vilket känns skönt eftersom det är otroligt viktigt för mig med ensamtid med Isa varje dag<3 (alltså hon har varit helt ensam max en och en halv timme men ändå)
Bara för att hon är lugn och fin inne betyder inte det att hon är en tråkig hund, tvärtom. Så fort vi tar fram en leksak eller godis är hon hur peppad och galen som helst och helt grymt rolig att leka och träna med och hon har allt lite attityd:-) Hon kampar gärna, hämtar gärna bollar och gör vad som helst för en gobit...(vilket syns på henne då hon nog är liiiite för rund om magen:-P) Hon är väldigt framåt hälsar gärna på nya människor och hundar, men är ändå lite försiktig på ett bra sätt. Hon tycker hönsen är asroliga att valla och katterna är roliga att busa med. Hon har börjat fatta att hon heter Pi och om hon kommer  för det mesta när vi ropar det får hon godis eller lek...om hon inte är alldeles för upptagen med att äta hönsbajs eller busa med sin brorsa då:-P (Pis brorsa bor alldeles här i närheten, kul va?)
De nästan tre första veckorna har gått väldigt fort men vi har hunnit med en hel del. Vi har till exempel varit på Bondens dag i Väröbacka (där Richard och Isa tävlade agility för första gången och vann blåbärsklassen<3), hälsat på hos min moster och hennes katter och hästar, hälsat på hos mamma, pappa och galenhunden Billy, vi har hälsat på mitt jobb, åkt mycket bil, miljötränat lite i Åsa centrum, hälsat på och busat med Pis brorsa Ice och mycket mer. Dessutom har Pi blivit passad av Cissi (som har brorsan Ice), min syrra Lina och Elin med Juno utan problem! Hur underbart är inte det med grymma hundvakter!?
Nu i början kommer vi fortsätta fokusera på inkallningen, miljöträningen och såklart det viktigaste: lek, bus och massa massa kärlek...och så ska försöka lägga in lite små moment av agility och lydnad då och då:-) Förra veckan började vi lite grann med läggande och i förrgår testade vi den korta agilitytunneln:-) Ska fundera ut också hur jag ska göra med kontaktfälten 2 på 2 av eller RC?

Imorgon blir det 12-veckorsvaccinationen!
Hej så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar