söndag 21 juli 2013

Fokus som gav 185 poäng och 1:a pris=)

Igår tävlade Meya och jag lydnadsklass två igen för första gången på några månader. Efter att ha besökt både Byggmax (vilken för övrigt är min nya favoritaffär) och Willys åkte vi sedan vidare till Kungsbacka Brukshundklubb där tävlingen hölls. Min förhoppning för dagen var att vi skulle fixa ett någorlunda bra fritt följ och att Meya skulle hålla ihop under hela programmet. Vi lottade nummer 15 av 16 starter. Platsen delades in på tre och Meya låg mellan en stor rottweiler och en liten staffe. Rottweilern reste sig och staffen lät som en liten fågel (så där som staffar låter:-) men Meya låg kvar. Hon vickade lite på baken ett par ggr men det blev ändå en tia=)

Efter platsen blev det en lång väntan. Meya och Isa låg mest i bilen som stod helt perfekt placerad i skuggan, och tur var väl det för det var stekhett ute! Richard och jag fikade och tittade på andra duktiga ekipage=) När hund nummer 12 nästan var klar började vi gå ner till bilen och fixa lite. Jag tog ut Meya och värmde upp en jättekortis och hon kändes helt grymt pepp men ändå fokuserad.

Vi ropades in på plan och redan vid ingången kändes allt så där himla bra som man bara kan drömma om och sedan flöt allting bara på. Meya var med till 100 % från början och höll detta fokus genom hela programmet. För mig är känslan viktigast men när man också får ett kvitto på att det gått bra är det så klart extra kul!

Platsliggande 10
Fritt följ 8 - långsamma sättanden
Läggande 9 - DK
(medvetet DK eftersom Meya inte lagt sig helt ner när vi tränat de sista dagarna)
Inkallande 9 - nosar, dåligt avslut,
(blev "bara" en benkapning mini)
Sändande med ställande 10
Apportering 9, slarvigt tagande
 (jättenöjd, inget tugg och hon spottade inte ut den)
Fritt hopp över hinder 10
Fjärrdirigering 8, dålig start
(och med dålig start var det att Meya istället för att lägga sig ner tog ett skutt framåt. Men själva fjärren var helt klockren=)
Helhetsintryck 10
Totalt: 185 poäng=)
 
Med tanke på att Meya har varit och fortfarande är ganska barnslig och kan spåra ur ganska rejält ibland så är dessa poäng någonting jag bara kunnat drömma om! Jag svävar fortfarande som på moln bara av känslan från gårdagen och nu är vi så taggade på start i trean! Tyvärr så har Richard och jag världens mest sega internet så jag var tvungen att dela filmen från tävlingen i flera delar och här är en film på fria följet=)



185 poäng räckte till en andraplacering=)

På kvällen kom Eric och Linda på besök och vi grillade, drack kaffe och gick en liten skogspromenad och när de åkt hem snickrade Richard och jag lite på hönshuset innan det var dags att sova!

 


1 kommentar:

Sidvisningar