måndag 24 februari 2014

En doft av nybakat

Älskar doften av nybakat och passade därför på att slänga ihop en sats med olivfrallor nu ikväll när jag ändå var ensam hemma och inte hade något bättre för mig:-)
 
Recept
Blanda:
6 dl rågmjöl
6 dl vetemjöl
50 g torrjäst
lite socker
lite salt
hackade oliver efter tycke
 
Häll i en blandning av 50 g smält margarin, 2 dl mjölk och 3 dl vatten (lite mer än fingervarmt)
 
Knåda degen ca 8 min, jäs en halvtimme i bunken, baka ut små bullar, jäs på plåten en halvtimme, pensla med kallt vatten
 
Grädda i ugn på 225 grader i 10-13 min
 
KLART!
 
(Nästa gång blir det glutenfritt:-)

2 kommentarer:

  1. Hej! Roligt att du lämnade en hälsning hos mig. Var någonstans i Sverige bor du?
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vi håller till i Åsa i Halland:-)

      Radera

Sidvisningar