onsdag 12 februari 2014

Tid för lite förändring

En av mina största drömmar här i livet är att kunna leva på egenproducerad mat så långt som det bara går...typ som på "Farmen". Dels för att jag själv skulle stortrivas att gå hemma bland djuren och pyssla men mycket också för att då vet man med säkerhet att djuren har/haft det bra! Tänk att ha ett par kor som ger en färsk mjölk var dag, några grisar och några får som får leva lyckliga fram tills dess att det är dags att ätas, ett par getter som ger en mjölk som sedan kan göras till god ost, ett stort grönsaks-och-potatisland man kan gå och plocka i, en liten sjö där man kan fånga färsk fisk, ta jägarexamen och fixa hem lite vilt...ja listan på saker kan göras lång....jättelång! (Det där med odling av spannmål till djuren är däremot är nog inte riktigt min grej tror jag men då tänkte jag som så att jag kunde ha ett samarbete med en snäll granne:-)

Vi har ju kommit en liten bit på väg då vi har våra hönor som lägger några ägg varje dag, men längre än så kommer vi nog inte på ett tag vad det gäller djurbeståndet. Vi inte har någon lada (än) och ingen mark (än)...men det kommer så småningom, jag lovar!
Mmmmm
Bästa äggläggaren "Batista"
Därför har jag bestämt att vi från och med nu ska tänka på vad det är vi köper hem och vad vi äter. Det kommer bli mer fisk och vegetariskt och mindre kött och tro det eller ej men jag har nästan fått med mig Richard på tåget:-) Vi kommer absolut inte bli några extrema vegetarianer eller veganer på något vis men de köttprodukter vi bär hem ska vara från Sverige och ska vara ekologiska. Det behöver ju inte vara så komplicerat! Dessutom känns det som det kommer bli mer inspirerande att laga mat nu när jag måste övertyga Richard om att veggomat faktiskt också kan vara gott!

Nu kommer Elin och hämtar Juno men först ska vi käka fisk och potatis!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar