söndag 29 december 2013

Älskar min nya köksassistent!

Idag blev det premiärbak i köksmaskinen jag fick i julklapp och jag måste säga att bröddegen som maskinen knådade till blev nästintill perfekt...och de färdiga bullarna gick inte av för hackor:-P Nu ska jag också vara så snäll att ge ut mitt alldeles egna recept:

Blanda 5 dl vetemjöl, 5 dl rågmjöl, 1 påse torrjäst, lite salt, lite socker och två msk brödkryddor i bunken. Tillsätt lite smält smör och 5 dl fingervarm vätska (jag tog 3 dl mjölk och 2 dl vatten) under omrörning. Låt degen knådas i ca 7 minuter tills den är jämn och fin. Låt jäsa i bunken under handduk i ca 30 min. Rulla ut små bullar och låt jäsa under en handduk på plåten i ca 30 minuter till. Pensla med vatten och låt sedan grädda i ca 225 grader i ca 10 minuter. Klart! Svårare än så är det inte:-)
Superdupergoda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar