torsdag 27 mars 2014

Frallor med majsmjöl

God morgon!
I brist på annat att göra denna lite halvgråa morgon så kanske det kan liva upp med ett litet brödrecept. Jag älskar att experimentera med mitt "grundrecept" och detta blev resultatet denna gången:-) (Dock inte helt glutenfritt som jag lovade sist, men det närmar sig:-P)
Blanda:

3 dl rågmjöl
2 dl majsmjöl (polenta)
6-7 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 paket torrjäst
lite salt och lite socker
 
Rör i en fingervarm blandning av 50 g smält smör, 1 dl mandelmjölk, 1 dl mjölk och 3 dl vatten och knåda degen i typ 8 minuter (tillsätt mjöl vid behov)
 
Låt jäsa i bunken ca 30 minuter under bakduk 
Rulla små bullar och lägg på en plåt och lägg över bakduken
Låt jäsa 30 min till
Pensla med vatten och grädda i 225 grader i ca 10 min
Låt svalna i ett handdukspaket
KLART! 
Foto: Bakat majsmjölsfrallor;-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar