onsdag 12 mars 2014

Våra egna små påskharar

Hönsen verkar ha tagit hönshusäggläggarstrejk. Den senaste tiden har Richard och jag pratat om att äggproduktionen från våra dvärghöns varit lite dålig, men så är inte fallet. I själva verket har de antagligen lagt ganska så normalt med ägg men inte där vi vill. De är smarta ändå våra små fjäderfän.

Allt började i morse när de skulle få frukost. Då smet Harrison snabbt som attan ut ur gården och började med bestämda steg att gå emot skogen här bakom. Jag (med hjälp av Juno) försökte mota in henne men Harrison var väldigt enveten om vart hon skulle. När hon nådde sitt mål förstod jag varför. Där i en gömma låg 5 stycken små söta ägg. Jag plockade bort dem och när vi sedan kollade en timme senare låg där ett nytt.

Isa, Juno och jag gick och letade en stund bland buskar och snår och hittade så snart en liten gömma till där det låg det två små ägg. Den gömman är det antagligen Batista som stått för eftersom hon snabbt gick och la sig där och la ett nytt.

Har funderat på idag om vi kanske ska ha hönsen instängda tills dess att de börjar lägga inne i hönshuset igen men nej, det är så mysigt att ha dem lösa och det kan ju vara så att det varit omtumlande för dem den sista tiden med två nya stora hönor i flocken<3 (Cornelia och Bille-Kim är ju som två jättar om man jämför med de andra). Dessutom fick de tre små namnlösa flytta in i hönshuset igen efter en vecka i garaget (hoppas det går bättre denna gången och att de stora är snälla mot dem).

Nu ikväll när jag skulle mota in hela flocken från grannens tomt låg där ett ägg mitt på hans gräsmatta och ännu ett i en av gömmorna jag hittade i morse. Kul det här med höns alltså:-)  
Foto: Tyckte väl att äggproduktionen varit lite dålig på sista tiden...här är förklaringen;-P
 

1 kommentar:

Sidvisningar