fredag 21 mars 2014

Nästan så att jag kan tänka mig att ha en kelpie själv...

Ni som följer vår vardag här genom bloggen har säkerligen också läst om kelpien Juno. En hund som vi passar lite då och då (läs ofta) sedan hon var lite drygt 9 veckor. Kelpien är generellt en mycket aktiv ras redan från start och har energi utan dess like...så även Juno. Visst var vi beredda på att hon skulle vara vild men inte helvild. Det går liksom inte ens att föreställa sig. Eller i vart fall kunde inte vi föreställa oss det...förrän vi träffade Juno då....

Hon har många gånger gått både mig, Richard och kanske framför allt Isa på nerverna. Juno har rivit ner lampor, blommor, tuggat sönder mattor, ätit bajs (det gör hon fortfarande), jagat brevbärarbilen, jagat katterna, smakat på Cornelias stjärtfjädrar och mycket mer...visst, så gör väl andra valpar sådana bus...men inte som Juno...

Nu är Juno dock 7 månader och det märks att hon börjar bli "vuxen". Hon är fortfarande galen men på ett mer hanterbart sätt och jag ska erkänna att jag börjar gilla henne på riktigt. Hon är så snäll, snygg, glad och häftigt kvicktänkt. Det är nästan så att jag skulle kunna tänka mig att ha en kelpie själv (Richards blick när jag nämnde det här hemma sa att han tyckte en HELT annan sak men men:-P).

Juno är inte bara en galen hund man hela tiden måste ha koll på längre, utan en galen glad hund som nu förgyller vardagen med sina upptåg och som får en att tänka framåt, speciellt efter karusellen med Meya. Man kan väl säga att vänskapen mellan Juno och mig liksom vuxit fram under en tid och det är (oftast) kul att ha henne här. Likaså är det med Isa och Junos vänskap. Även om Isa är lite butter av sig så tror jag hon gillar Juno lite grann i alla fall...de leker ju lite då och då och Isa är i bättre "springform" än hon någonsin varit:-P

Så från att ha varit helt på det klara med "nej-till-kelpie", har jag nu övergått till tanken om att "kanske-kelpie-inte-är-så-dumt-i-alla-fall" och vem vet...i framtiden kanske det är så att jag hamnar i "kelpie-såklart-facket" Who knows?      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar